Målet med dessa riktlinjer är att det ska vara tydligt vad ni som lag kan förvänta er att laget ska få tillgång av föreningen. Riktlinjerna är också till för att få kontroll över en stor utgiftspost för föreningen. Det är föreningen som äger allt material som delas ut och köps in av föreningen och inte det enskilda laget i föreningen.
Riktlinjer material från 2024-01-01 och framåt
Målet med dessa riktlinjer är att det ska vara tydligt vad ni som lag kan förvänta er att laget ska få tillgång av föreningen. Riktlinjerna är också till för att få kontroll över en stor utgiftspost för föreningen. Det är föreningen som äger allt material som delas ut och köps in av föreningen och inte det enskilda laget i föreningen.
Inventering, beställning och materialpott
Varje enskilt lag inventerar sitt material och utifrån denna inventering kan ni sedan komplettera ert material. Kom ihåg att beställ det ni är i behov av, dvs beställ inte bara för beställandets skull. Inventeringen sker under november/december för fotbollen och april/maj för innebandyn. För att kunna kvittera ut nytt material måste inventeringen vara gjord och komplett ifylld enligt föreningens direktiv.
Varje enskilt lag i föreningen får en tilldelad materialpott till sig inför varje ny säsong. Materialpotten ska täcka kostnader för träningsutrustning, påfyllnad av er medicinväska, och eventuella ledarkläder. Materialpotten baseras på antal betalande spelare under föregående säsong och är 250 kr/betalande spelare. Tilldelad materialpott gäller enbart för det aktuella verksamhetsåret.
- För fotbollens del baseras materialpotten per betalande spelare den 31 december föregående säsong.
- För innebandyns del baseras materialpotten per betalande spelare per den 31 maj föregående säsong.
Alla materialbeställningar skickas till Sportkontoret som sedan beställer ert material från Intersport.
Matchkläder
Matchtröjor kvitteras ut på kansliet av ansvarig ledare i början av varje ny säsong och återlämnas till föreningens kansli i slutet av varje säsong. Kansliet skickar ut information om upphämtning/återlämning av matchställen till berörda lag.
- för spelare 6–12 år står föreningen för matchtröja
- för spelare 13 år och uppåt står föreningen för matchtröja och matchshorts
När ett lag byter till större storlek eller lämnar in sitt matchställ till föreningen och det saknas matchtröjor/shorts jämfört med vad som delats ut till laget, är laget själva skyldiga att ersätta dessa tröjor med 500 kr/ borttappad tröja och 300 kr/borttappade shorts.
Om en ny spelare tillkommer under säsong beställs samt kvitteras en matchtröja ut från kansliet när spelaren betalt in medlems- och aktivitetsavgiften till föreningen.
Matchkläderna får enbart används till match och får ej användas i träningssammanhang och inga lagsponsorer får tryckas på matchtröjorna!
Borttappade material, reklamationer och misskötsel av material
- Borttappat material får lagen själva ersätta via tilldelad material pott eller lagkassa
- Vid reklamationer av material lämnas detta material in till kansliet och ersätts med nytt material.
- Ser föreningen att enskilda lag missköter/försummar materialet som föreningen har lämnat ut, har föreningen rätt att neka beställande av nytt material och spärra lagets tilldelad materialpott. Denna bedömning görs av styrelse, materialansvarig eller personal.
Nystartade lag
Föreningens kansli ser till att varje nystartat lag i föreningen får den utrustning de är i behov av för att kunna bedriva sin verksamhet. Nystartade lag under det kalenderåret laget startas kommer inte att få en materialpott tilldelad till sig. Materialpotten delas först ut andra säsongen laget finns i föreningen och räknas som ”permanent” verksamhet i föreningen.
Byte till större storlekar
Vid byte till större storlekar kontaktar man föreningens kansli så hjälper de laget med byte till ny storlek på utrustningen. Vid byte av storlek så innebär det inte att man får nytt material, utan materialet kan tidigare vara använt men fortfarande fullt funktionellt.